Sumber rujukan berkaitan Tatacara dan Kaedah Perolehan.
Bil | Aktiviti | Tempoh Masa | Dokumen Yang Diperlukan | PIC |
---|---|---|---|---|
1 | Kelulusan Kertas BOM | Langkah pertama | Kertas cadangan | Pegawai Program (PP) |
2 | Memberikan spesifikasi kepada pembekal | Serta-merta | Spesifikasi lengkap | Description |
3 | Memastikan perolehan yang diperlukan adalah berdaftar dengan kod bidang MOF | Serta-merta sebelum proses perolehan | Sijil MOF berdaftar | Description |
4 | Memberikan senarai sekurang-kurangnya 5 pembekal berdaftar kod MOF yang sah dan boleh dihubungi secara emel/telefon | 1-2 hari | Senarai pembekal | Description |
5 | Pengiklanan i. Laman Web MPC |
Min 7 hari | ||
6 | Penyediaan dokumen sebut harga | 1-2 hari | ||
7 | Briefing kepada pembekal (jika perlu) i. Tempah Bilik ii. Tempah F&B iii. Maklum kpd reception iv. Penyediaan slaid |
1 hari | ||
8 | Tempoh pelawaan sebut harga | >7 hari | ||
9 | Pengesahan dokumen sebut harga | 3-4 hari | ||
10 | Dokumen sebut harga diserahkan kepada PP | 2-4 hari | ||
11 | Pelantikan JPT (jika perlu) | |||
12 | Penyediaan laporan: i. Laporan Penilaian Harga (LPH) ii. Laporan Penilaian Teknikal (LPT) iii. Laporan Penilaian Sebutharga (LPS) |
|||
13 | Persediaan Sebelum Mesyuarat Sebut Harga A (MSHA) i. Menempah masa ahli-ahli mesyuarat (TKPs, Pengarah, KA) ii. Tempahan Bilik iii. Tempahan F&B |
|||
14 | Persediaan Semasa MSHA i. Senarai Kehadiran ii. Integrity Pact (Sebelum & Selepas) iii. Minit Mesyuarat iv. Draf Kertas Keputusan v. LPH/LPT/LPS |
|||
15 | Selepas Mesyuarat i. Minit mesyuarat <3hari ii. SST |
|||
16 | Kontrak (jika perlu) |
Perhatian yang perlu diambil:
1. Semua draf perjanjian untuk semakan hendaklah di email dalam fail words sahaja
2. Draf di e-mel terus ke Setiausaha Perbadanan
3. Email dari PIC terdiri dari Pegawai Tetap/Senior sahaja
4. Semua draf hendaklah disertakan dengan lampiran yang telah lengkap diisi oleh kedua-dua pihak
5. Mohon jangan tinggalkan hard copy draf di pejabat CSU tanpa nama PIC untuk dihubungi kecuali perjanjian muktamad yang dihantar oleh unit PCT
6. Sila maklumkan/follow up sekiranya memerlukan semakan segera (mohon elak dari terlalu short notice)
7. Salinan muktamad dicetak single page, binding mengikut standard yang ditetapkan oleh PCT
8. Salinan muktamad disediakan sebanyak 2 salinan (MPC/PIC dan pihak kedua)
9. Untuk perjanjian perkhidmatan dan perbekalan, sila ambil perhatian terhadap tarikh luput perjanjian masing-masing bagi mengelakkan kelewatan dalam memperbaharui perjanjian baru. Sila ambil perhatian kelewatan boleh menjejaskan hak perundangan MPC sekiranya berlaku sebarang pertikaian dengan pihak pembekal.
Nota: Template dan contoh kontrak / perjanjian boleh didapati pada menu ‘MUAT TURUN BORANG’
Perolehan bekalan, perkhidmatan dan kerja yang melibatkan perbelanjaan tahunan atau sesuatu kontrak melebihi RM500,000.00 hendaklah dipelawa secara tender terbuka.
BilAktivitiTempoh MasaDokumen yang diperlukanPICCth1Kelulusan Kertas BOMLangkah pertamaKertas cadanganPegawai Program (PP)2Memberikan spesifikasi kepada pembekalSerta-mertaSpesifikasi lengkapPP3Memastikan perolehan yang diperlukan adalah berdaftar dengan kod bidang MOFSerta-merta sebelum proses perolehanSijil MOF berdaftarPPKlik4Memberikan senarai sekurang-kurangnya 5 pembekal berdaftar kod MOF yang sah dan boleh dihubungi secara emel/telefon1-2 hariSenarai pembekalPP5Pengiklanani. Suratkhabar (sebutharga & isi RO)
ii. Laman Web MPC1-2 hariIklani) PCT
ii) MITKlik6Penyediaan dokumen tender1-2 hariDokumen tender lengkapPCT7Briefing kepada pembekali. Tempah Bilik
ii. Tempah F&B
iii. Maklum kpd reception
iv. Penerimaan bayaran
v. Penyediaan slaid1 hariDokumen tenderi-iii: PCT
iv: FIN
v: PP8Tempoh pelawaan tender>21 hari–PCT9Pengesahan dokumen tender2-3 hariPengesahan dokumen tenderJ/K Pembuka peti tender10Dokumen tender diserahkan kepada PP2-4 hariDokumen tenderJ/K Pembuka peti tender11Pelantikan JPT (jika perlu)1-2 hariSurat lantik JPTPCT12Penyediaan laporan:
i. Laporan Penilaian Harga (LPH)
ii. Laporan Penilaian Teknikal (LPT)
iii. Laporan Penilaian Sebutharga (LPS)7-14 harii. Untuk LPH (integrity pact, senarai kehadiran, minit mesyuarat JPH)
ii. LPT
iii. LPSi. JPHii. JPT
iii. PCTKlik
Klik13Persediaan Sebelum Mesyuarat Lembaga Perolehan B (LPB)
i. Menempah masa ahli-ahli mesyuarat (KP,TKPs, BOD, MITI)
ii. Surat jemputan
iii. Tempahan Bilik
iv. Tempahan F&B2-3 harii. Surat jemputanPCT14Persediaan Semasa Mesyuarat Lembaga Perolehan B (LPB)
i. Senarai Kehadiran
ii. Integrity Pact (Sebelum & Selepas)
iii. Minit Mesyuarat
iv. Draf Kertas Keputusan
v. LPH/LPT/LPS1 hari-sama-PCT15Selepas Mesyuarat LPB
i. Minit mesyuarat <3hari
ii. Pembayaran elaun kepada ahli BOD
iii. SST1-2 hari-sama-PCT16Kontrak (jika perlu)Sebelum programi) Draf dihantar ke SU melalui PCT
ii) Semakan SU
iii) Pengesahan SU dan KP
iv) Tandatangan pembekal
v) Mati setem
vi) Pendaftaran kontraki) PCT
ii) SU
iii) SU
iv) PE
v) PE
vi) PCT17Bon Pelaksanaan (jika perlu)Dalam masa 4 bulan selepas tarikh SSTPE18Penghantaran ROSekurang-kurangnya 14 hari sebelum tarikh programPP
Since November 2021
Bekalan/Perkhidmatan
Dokumen Rundingan Harga :
Bil | Perkara | Nota |
1 |
Tatacara Perkhidmatan Perunding Projek Melibatkan Kajian |
Klik |
2 | Kertas Pertimbangan Mesyuarat Sebut Harga |
Klik |
3 | Surat Pelawaan Kepada Perunding Kajian | Klik |
4 | Dokumen Pelawaan Bagi Perolehan Perunding Kajian | Klik |
5 | Kertas Perakuan Projek Pelantikan Perunding | Klik |
6 | Kertas Keputusan Pelantikan Perunding | Klik |
7 | Laporan Penilaian Pemilihan Perunding | Klik |
8 | Slaid Pembentangan ke Mesyuarat Lembaga Perolehan | Klik |
9 | Surat Akuan Pelantikan Tugas | Klik |
10 | Surat Akuan Selesai Tugas | Klik |
This site was created with the Nicepage