Memberi perkhidmatan dalam bidang ICT dan penyiaran yang cekap dan berkesan secara berterusan selaras dengan objektif MPC serta menepati kehendak pelanggan.
Sila rujuk Garis Panduan Permohonan Kelulusan Teknikal dan Pemantauan Projek Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) Agensi Sektor Awam di sini.
Perkakasan/Perisian/Lesen | Aplikasi | Perkhidmatan | Rangkaian |
---|---|---|---|
1. Kesesuaian spesifikasi dengan
matlamat penggunaan. 2. Kebolehskalaan (Scalability – start small, expand when needed). 3. Kesesuaian konfigurasi server (should be able to sustain application requirement for a certain period of time). 4. Bilangan unit diperlukan berbanding perjawatan. 5. Menggalakkan perkongsian perkakasan. 6. Nisbah pegawai kepada perkakasan (1:1) bagi komputer peribadi (PC) atau komputer riba (notebook). 7. Senarai agihan perkakasan/perisian serta justifikasi perolehan. 8. Pelan pelupusan bagi perkakasan yang hendak diganti. 9. Lesen caj sekali atau kos berulang. 10. Pematuhan kepada IPv6. 11. Ke arah ICT hijau. |
1. Senibina Perkhidmatan dan
Senibina Maklumat aplikasi. 2. Senarai modul aplikasi. 3. Mematuhi kitar hayat pembangunan sistem. 4. Platform yang dicadangkan. 5. Pangkalan data. 6. Struktur data mengikut standard Data Dictionary Sektor Awam. 7. Integrasi/saling kendali (interoperability) dengan sistem legasi, dalaman dan luaran. 8. Pendekatan pelaksanaan (berpusat, teragih, hosting, dan sebagainya). 9. Kepakaran ICT yang ada. 10.Potensi perkongsian pintar. 11.Kebolehskalaan (Scalability - start small, grow as required). 12.Pelan Migrasi. Peningkatan 1. Kekangan sistem sedia ada. 2. Keperluan tambahan bagi menyokong peningkatan sistem. Peluasan 1. Melaksanakan kajian impak projek sedia ada sebelum peluasan: i. Kesediaan sistem (system readiness); ii. Kesediaan lokasi dan infrastruktur (location and infrastructure readiness); dan iii. Kesediaan pengguna (User readiness). 2. Pelan peluasan. |
1. Kaji keupayaan sumber manusia di
agensi berbanding dengan
perkhidmatan teknikal yang
dipohon. 2. Bandingkan kepakaran ICT sedia ada di agensi dengan permohonan perkhidmatan teknikal yang diperlukan. 3. Justifikasi dan perincian setiap perkhidmatan yang diperoleh berserta perincian kos sumber manusia (mandays). 4. Kesesuaian skop projek dengan jenis dan tempoh latihan serta TOT bagi tujuan penggunaan dan penyelenggaraan sistem. |
1. Keupayaan infrastruktur rangkaian
sedia ada (LAN, WAN). 2. Spesifikasi dan reka bentuk yang dicadangkan/Senibina Teknologi. 3. Kesesuaian teknologi rangkaian. 4. Keselamatan rangkaian (firewall, router, WAF, switches, IPS, IDS dll.). Peningkatan / Peluasan 1. Kekangan infrastruktur sedia ada. 2. Kajian impak termasuk penggunaan jaringan (network utilisation)/prestasi (performance). |
HAD NILAI DAN PERINGKAT KELULUSAN TEKNIKAL PROJEK ICT
Cloud Sektor Awan
Dibawah Cloud Framework Agreement (CFA), CSP telah melantik Managed Service Provider (MSP) yang akan menyediakan perkhidmatan nilai tambah kepada Agensi Sektor Awam. Senarai CSP dan MSP masing-masing serta link rujukan adalah seperti berikut:
Sila rujuk Pekeliling Perolehan Perkhidmatan Pengkomputeran Awan (Cloud) Sektor Awam untuk maklumat lanjut.
This site was created with the Nicepage